Μάκης Παπαδόπουλος: «Η πρότασή μας για την ενεργειακή αναβάθμιση του οδοφωτισμού: ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ, χωρίς μεσάζοντες – ΤΩΡΑ, όχι το 2023!»
Συνέντευξη τύπου έδωσε την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου το πρωί ο Επικεφαλής της παράταξης Ο ΤΟΠΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ, Δημοτικός Σύμβουλος και εκ νέου Υποψήφιος Δήμαρχος Καβάλας Μάκης Παπαδόπουλος, για το θέμα της Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) που θα υπογράψει η διοίκηση του Δήμου Καβάλας με ιδιώτες ως προς την εξοικονόμηση ενέργειας από τον δημοτικό φωτισμό.
Την ανάλυση των αδύναμων σημείων και των κινδύνων που κρύβει το μοντέλο της ΣΕΑ παρέθεσαν οι συνεργάτες του Μάκη Παπαδόπουλου, Σωτήρης Λαζαρίδης, ηλεκτρολόγος – μηχανικός και δημοτικός σύμβουλος της παράταξης, και Νίκος Σιδηρόπουλος, νομικός σύμβουλος της παράταξης Ο ΤΟΠΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ.
Ο Σωτήρης Λαζαρίδης κατέδειξε ότι επί της ουσίας το όφελος που θα προκύψει από την εξοικονόμηση ενέργειας με την εφαρμογή της συγκεκριμένης σύμβασης θα το κερδίσουν οι μεσάζοντες και όχι ο Δήμος! Ο Δήμος θα καρπωθεί ένα ελάχιστο ποσό που θα προκύψει από την έκπτωση που θα δώσει ο ανάδοχος στον διαγωνισμό και από το κόστος συντήρησης το οποίο όμως αμφισβητείται ως προς τον υπολογισμό του.
Ο Νίκος Σιδηρόπουλος εστίασε στην έκθεση σκοπιμότητας και τη νομική βάση της απόφασης που έλαβε η Οικονομική Επιτροπή να γίνει Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης με μεσάζοντες, παρατηρώντας τα εξής:
– Δεν εξηγείται γιατί η διοίκηση του Δήμου επέλεξε να δεσμεύσει τον Δήμο για μία τόσο μεγάλη περίοδο (12 χρόνια).
– Υπάρχει αδιαφάνεια ως προς την επιλογή της λύσης της Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης, καθώς δεν εξετάστηκαν επαρκώς ούτε αναλύθηκαν οι άλλες δύο επιλογές που έχει ο Δήμος.
– Αμφισβητείται η δυνατότητα της Οικονομικής Επιτροπής να αποφασίσει την εκχώρηση ανταποδοτικών εσόδων του Δήμου σε ιδιώτη, καθώς αυτό δεν προβλέπεται από τις αρμοδιότητές της.
– Δεν καθορίζεται τι θα πληρώνει ο Δήμος στον ενδιάμεσο σύμβουλο που θα παρακολουθεί την εκτέλεση της σύμβασης.
Τέλος, ο Νίκος Σιδηρόπουλος ανέφερε πως η παράταξη του Μάκη Παπαδόπουλου κατέθεσε προσφυγή εναντίον της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης, αλλά και στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων για τον έλεγχο της νομιμότητας τόσο της λήψης της απόφασης από την Οικονομική Επιτροπή όσο και της νομικής βάσης της σύμβασης που θα προκύψει.
Στην ομιλία του, ο Μάκης Παπαδόπουλος ανέλυσε το πολιτικό σκεπτικό της απόφασής του να προσφύγει εναντίον της Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης που προωθεί η διοίκηση του Δήμου, και φυσικά ανέδειξε την πρόταση που καταθέτει ο ίδιος για το πώς μπορεί να κάνει ο Δήμος Καβάλας την εξοικονόμηση ενέργειας στον οδοφωτισμό.
«Με τη σημερινή συνέντευξη τύπου, αλλά και με την κατάθεση των προσφυγών θέλω να αναδειχθεί η ουσία του προβλήματος που είναι η εξής: η σύμβαση που πάει να υπογράψει ο Δήμαρχος Καβάλας δεν μας συμφέρει γιατί:
– δεσμεύει τον Δήμο Καβάλας για 12 χρόνια με ένα τεράστιο ποσό 12 εκατομμυρίων ευρώ
– εκχωρεί ένα μεγάλο μέρος των ανταποδοτικών εσόδων του Δήμου σε “ενδιάμεσους” και “μεσάζοντες”!
Συμφωνούμε απόλυτα με την προσπάθεια του Δήμου για την αλλαγή των λαμπτήρων που είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να ασκήσουμε κριτική στα εξής ζητήματα:
- Ο Δήμος Καβάλας άργησε πολύ να κινηθεί για την αλλαγή των φωτιστικών σωμάτων.
Ο Δήμος Νέστου που είναι δίπλα μας, έχει προχωρήσει στην αντικατάσταση των λαμπτήρων από το 2020 και μόνος του, χωρίς “ενδιάμεσους” και “μεσάζοντες”. Πληρώνει με δόσεις μέσα από την εξοικονόμηση ενέργειας που πετυχαίνει. Ενώ ο Δήμαρχος Καβάλας τι μας λέει; Ότι θα ξεκινήσει την αντικατάσταση στο τέλος του 2023! Και μέχρι τότε τι;
- Η συγκεκριμένη επιλογή του Δημάρχου Καβάλας έχει τεράστιο κόστος: 12 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Δήμαρχος Καβάλας μας λέει ότι για περίπου 11.000 φωτιστικά θα πληρώσουμε 12 εκατομμύρια ευρώ. Αντίθετα, ο Δήμος Νέστου για περίπου 10.000 φωτιστικά πλήρωσε 2 εκατομμύρια ευρώ!
Επίσης, η απόσβεση του κόστους θα γίνει σε 12 χρόνια, που είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο διάστημα.
- Όλο το κέρδος μένει σε “ενδιάμεσους” και “μεσάζοντες”.
Ανάμεσα στον Δήμο Καβάλας και στους λαμπτήρες μεσολαβούν ένας σύμβουλος και ένας εργολάβος, που θα έχουν τη βασική καθοδήγηση του έργου. Στην περίπτωση του Δήμου Νέστου, ο ίδιος ο Δήμος με τις υπηρεσίες του καθοδηγούν την υλοποίηση του έργου.
- Τι κρύβεται πίσω από το ποσό των 12 εκατομμυρίων ευρώ που θα πάρουν οι “μεσάζοντες”;
Ο Δήμαρχος Καβάλας έχει… “ξεχάσει” ότι υπάρχει το Σχέδιο Δράσης Αειφορικής Ενέργειας, που είχε εκπονήσει ο Δήμος Καβάλας το 2012, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμφώνου των Δημάρχων για την Τοπική Βιώσιμη Ενέργεια, όταν ο κ. Μουριάδης ήταν Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών. Από το 2011 είχε αναλάβει η ερευνητική ομάδα του καθηγητή κ. Γιώργου Γκαϊντατζή να μετρήσει το ανθρακικό και ενεργειακό αποτύπωμα του Δήμου Καβάλας, και φυσικά του δημοτικού φωτισμού.
Το Σχέδιο αυτό πρότεινε (από το 2012 ακόμη!) ότι, αν οι 10.500 περίπου λαμπτήρες του Δήμου αντικατασταθούν στο διάστημα 2012-2020, με ένα κόστος 100 ευρώ ανά λαμπτήρα, άρα συνολικό κόστος 1 εκατομμύριο ευρώ, μπορεί να προκύψει εξοικονόμηση 40% περίπου!
Δηλαδή το 2012, ο σημερινός Δήμαρχος (που είχε εγκρίνει και εκείνος το Σχέδιο αυτό τον Δεκέμβριο του 2012) είχε αποδεχτεί ότι το κόστος αντικατάστασης των 10.500 λαμπτήρων φτάνει το 1 εκατομμύριο ευρώ, ενώ τώρα έρχεται και μας λέει ότι το κόστος αντικατάστασης έχει φτάσει στα 12 εκατομμύρια ευρώ!
Για ακόμη μια φορά, ο Δήμαρχος Καβάλας διαψεύδει τον εαυτό του και υπερασπίζεται όχι τα συμφέροντα των δημοτών, αλλά τα συμφέροντα των ΑΔΙΑΦΑΝΩΝ επιλογών του!
- Τι θα έπρεπε να κάνει η διοίκηση του Δήμου από το 2019.
Η διοίκηση του Δήμου θα μπορούσε τα προηγούμενα χρόνια (2019 – 2020 – 2021) να έχει κάνει σταδιακά την αντικατάσταση του φωτισμού σε δρόμους, πλατείες και δημοτικά κτίρια. Αν το ξεκινούσαμε από το 2019, θα είχαμε τώρα πετύχει μέσα στην κρίση την εξοικονόμηση ενέργειας που θέλουμε.
Ποια είναι η πρότασή μας:
Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΩΡΑ! ΟΧΙ ΤΟ 2023!
ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΚΡΙΒΗ ΛΥΣΗ ΤΩΝ 12 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ!
Είναι αυτονόητο ότι η εξοικονόμηση ενέργειας σημαίνει εξοικονόμηση χρημάτων. Από το οικονομικό όφελος που θα προκύψει από την εξοικονόμηση ενέργειας, θα μπορούμε να πληρώνουμε προοδευτικά, με δόσεις, το κόστος της επένδυσης και θα περισσεύουν και χρήματα στο ταμείο του Δήμου.
Τέλος, επειδή ο Δήμαρχος δε θα φέρει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, προσκαλώ τον κ. Μουριάδη σε δημόσια συζήτηση για να παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας, με όλα τα στοιχεία και με διαφάνεια, και να κρίνουν οι δημότες (δηλαδή αυτοί που θα πληρώσουν) ποια από τις δύο προτάσεις είναι η πιο συμφέρουσα».